Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 28. december 2010

Julerose og nissesnitterier


I kurven på trappen står årets julerose og bukker......det er ikke meget glæde den fik lov at sprede i juledagene i år, da sne og hård frost har tynget den hele december. Men jeg ved den er der og venter på bare lidt mildere dage så den stolt kan rejse sig og og hilse husvenner velkommen til.

En af legenderne omkring Julerosen fortæller:

....... at én af de hyrder, der julenat drog til Bethlehem, ikke kunne finde en gave at tage med. Han begyndte at græde, og der, hvor hans tårer faldt på den golde jord, spirede blomster frem så smukke som roser. Han plukkede en julerose og bragte den med sig som gave til jesusbarnet.

Salmen "En rose så jeg skyde" er efter min mening en af de smukkeste julesalmer der findes, og mon ikke legenden ovenover har været til inspiration da den  smukke tekst blev skrevet:

En rose så jeg skyde
op af den frosne jord,
alt som os fordum spåde
profetens trøsteord.
Den rose spired frem
midt i den kolde vinter
om nat ved Bethlehem. 


Julerose i al sin glans. Marts 2009

I den lille krukke med juletulipanerne står ungernes nissesnitterier fra sidste jul. De fineste pilegrene med ansigter og nissehuer....snart skal de bydes indenfor i varmen igen, så de kan komme frem igen næste år.

9 kommentarer:

  1. Helt enig. Det er en af de allersmukkeste salmer der findes. Når jeg hører den tænker jeg straks på julerosen.

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  2. Tak for dit besøg hos mig - der også førte mig til din blog. Meget smukke billeder af juleroser, du har taget! ...glæder mig straks til forår :-)

    Godt nytår!
    Lone

    SvarSlet
  3. Tak og i lige måde Madam Bæk :0)

    -----

    Det var så lidt.....men aldeles fristende :0) Velkommen her hos mig også Lone. Foråret er ventet med lige stor længsel hvert år....især når vi snart træder ind i det nye år:0)

    SvarSlet
  4. God fortsättning.
    Vem älskar inte julrosor?
    Har fotat sådana idag till ett jobb.
    Blir alltid glad när du tittar in hos mig.
    Ha det gott
    Annika

    SvarSlet
  5. Så vakkert! Både i ord og bilder.

    SvarSlet
  6. Søse Annika....blive også meget glad og beæret når du kigger forbi Danmark :0)Juleroser er fantastiske og jeg må erkende at jeg er en smule misundelig på dit job :0)

    -----

    Tusind tak deroppe fra Fyrlunden :0)

    SvarSlet
  7. Kära Dorthe!
    Det är alltid lika fint att få en hälsning från dig! Du skriver så värmande!
    Hoppas du haft en skön jul och att du nu får en skön Nyårshelg snart!

    Ha det gott, kram Hillevi.
    PS Jag har nu länkat till din blogg i min blogroll, vet inte varför du inte kommit med tidigare.

    SvarSlet
  8. Hej och tack för dina fina hälsning på min blogg! Så roligt att hitta din härliga blogg! Mina julrosor är också begravda under snö, hoppas de kommer fram snart! Ha det bra!
    Hälsningar
    Katarina

    SvarSlet
  9. Søde Hillevi - og i lige måde. Skønt når også du kigger forbi og jeg sætte meget stor pris på din inspirerende blog. Julen har været fantastisk, men som alt andet godt så forsvinder dagene for hurtigt :0)

    -----

    Katarina....det var så lidt og jeg kommer helt sikkert tilbage. Vi har noget at se frem til med denne skønne vinter plante :0)

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...