Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

torsdag den 22. december 2011

Mod lysere tider.......



Nu er det ganske vist......det begynder så småt at gå mod lysere tider. I dag er det vintersolhverv og endnu en af årets vendepunkter. For hver dag der nu går, vil solen holde sig lidt længere over horisonten - og selv om det i starten går langsomt og ikke syntes af meget......ja så lige pludseslig kan det mærkes.

Årets korteste dag er små  6 timer og 48 minutter lang, så dagslyset skal nydes når det er der, da det hurtigt får en ende igen. På søndag d. 25. dec/1. juledag er dagen tiltaget med 1 minut så det går langsomt fremad..........men fremad. Uh hvor skal jeg nyde det ene minut ;0)

Jeg plejer at kunne mærke det for alvor når vi når hen sidst i januar......og det er der jo i grunden ikke længe til når man tænker sig om.

Billederne her er fra i går formiddag ca. 8.45 da jeg kørte på arbejde.........i dag bliver solopgangen vist ikke lige så smuk - der er ingen stjerner og planeter at øjne og det ser lidt gråt vådt og trist ud derude lige nu - men man har jo lov at håbe at det bedrer sig i løbet af dagen.

PLANETERNE:

Hvad planeterne angår så er der lige nu rig mulighed for at se dem......hvis ellers skyerne ville vige og åbenbare den smukke julehimmel. Månen er oven i købet på vej til ny så der er ikke meget lysforurening og dermed fantastisk mulighed for at studere mælkevejen, planeter og stjerneformationer.

Da jeg efter mørkets frembrud kørte hejm fra arbejde i aftes var det i meget smukt selskab Jupiter mod øst, sydøst og den lysklare Venus,  der kan få én til at tænke på Bethlehemsstjernen på denne årstid, mod sydvest.

Merkur kan du fange på morgenhimlen og den røde planet Mars danser ved nattetide sammen med Saturn.  grib kikkerten hvis du ikke som jeg har et teleskob. Med den gode kikkert kan du ane ringene omkring Saturn.

Med det blotte øje kan du kigge efter de "stjerner" der ikke blinker, for i modsætning til stjernerne er det ikke planeternes eget lys du kan se, men genskinnet fra solen......det samme der gør sig gældende for månen. Derfor er lyset konstant og ikke flimrende. Planeterne flytter sig også på stjernehimlen.........over nogle dage kan du observere at de skifter position i et stjernebillede. Det sker ikke med stjernerne der hele tiden har den samme position i forhold til hinanden.

Læs mere om op- og nedgangstider for planeterne her - der er bare med at komme derud  :0)


Stærkt inspireret af en af mine gode blogvenner den skønne Marina fra Badut tror jeg at vi i år  vil drikke sommer og spise jul. Marina er helt fantastisk til at holde traditioner ved lige og give dem en renæssance med respekt for det traditionelle......jeg elsker hendes små hverdagsbetragtninger og mange gode ideer......og ikke mindst hendes villighed til at dele af hendes overflod af gode indfald.

Må I få en helt fantastisk dejlig solhvervsdag
og må lyset bryde frem.

17 kommentarer:

  1. Det er smukke billeder du hat taget, og juhuuu det går mod lysere tider. Håber det bliver skyfrit i juledagene, så jeg kan nyde den smukke stjernehimmel ved Hjarbæk Fjord;o)
    God Jul
    Knus
    Annette

    SvarSlet
  2. Ja.... endelig mod lysere tider, og vi vil glæde os over hvert minut, dagen tiltager. Tak for meget smukke billeder - jeg fik desværre ikke mulighed for at fotografere i dagslys i går på den smukke dag.

    Jeg læste også med stor interesse din fortælling om sol, måne og stjerner - ja, det er da bare ud med kikkerten...

    Rigtig god dag til dig, Dorthe.

    Knus Ulla

    SvarSlet
  3. FLOTTE billeder! Hvis du besøger min blog kan du se hvordan vejret var hos os i går morgens!! Vildt så forskelligt det kan tage sig ud i så lille et land..
    Jeg er tit forbi Badut's blog, men kan ikke finde ud af at blive fast læser - ved du hvordan man gør det?
    Mange hilsner

    Skt.Helena

    SvarSlet
  4. Søde Dorthe det er dog de smukkeste billeder du har indfanget i går morges, jeg er betaget af farverne og ville ønske at jeg havde set dem i virkeligheden. Hvor er det dejligt at vi nu går mod lysere tider jeg trænger gevaldigt til at kunne nå i skoven med hundene efter arbejde og jeg er først hjemme fra arbejde kl. 17 til hverdag. Heldigvis kommer der en uges juleferie nu hvor vi ser dagslyset - skøøøønt. Det er sjældent at vi ser den klare stjernehimmel jeg tænker på hvor smuk den var i Sejerøbugten, hvor vi engang havde sommerhus, man havde svært ved at gå indendøre af bar benovelse. Knus

    SvarSlet
  5. Ja det var en smuk dag i går, og du fik taget smukke billeder.
    Interessant læsning om stjerner og planeter. Der var en fantastisk stjernehimmel i aften.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Skønne billeder! Og hvor er det dejligt, at det nu vender og går mod lysere tider - det trænger vi til :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  7. Sikke smukke billeder og dejlige ord- tak :-)

    SvarSlet
  8. Skønne billeder og interessante ord.

    Flot header og glædelig jul til dig og din familie :-)

    SvarSlet
  9. dejligt indlæg solhat !!
    også en glædelig jul til dig og din familie ;)

    SvarSlet
  10. Hvor er du heldig at have så flotte udsigter at nyde på vej til dit arbejde. Nu glæder jeg mig også til at tælle flere af de lyse minutter.
    Rigtig god jul
    Kh Berit

    SvarSlet
  11. Så vackert och fridfullt.
    Nu önskar jag dig en riktig fin och stämningsfull Jul.
    Julkram från
    Annika

    SvarSlet
  12. Spændende at læse og stjerner og planeter og hvor er det skønt, at det nu har vendt sig! Du og din familie ønskes en rigtig god jul og et glædeligt og lykkebringende nyt(have)år.

    SvarSlet
  13. Vilka vackra bilder! Så skönt att det har vänt och att det nu blir ljusare igen, sakta men säkert!
    God Jul!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
  14. Åh, ja så skønt, at det går mod lysere tider! Det med planeter og stjerner det kommer jeg forhåbentlig til en dag. Men jeg kan da kende karlsvognen ;-)

    En rigtig glædelig jul til dig og dine.
    Birgitte

    SvarSlet
  15. Hej

    Vil gerne ønske dig en rigtig glædelig jul, håber du og dine får nogle skønne juledage.

    Skønne billeder du her viser, glæder mig også til lysere tider.

    Mange hilsner
    Anne-Mette

    SvarSlet
  16. Annette.......håber I får en helt fantastisk jul ved Hjarbæk fjord.......og hvis vi er heldige får vi stjernehimmel i aften. Næste gang du er i området så håber jeg at du vil kigge forbi min lille have......det kunne bare være super hyggeligt ;0)

    -----

    Tak for jeres altid dejlige kommentarer og rigtig glædelig jul til jer alle.........med håbet om en flot, flot julehimmel ;0)

    SvarSlet
  17. Kæreste sødeste dig.

    Jeg har slet ikke nået omkring i blogland som jeg gerne ville de sidste dage og jeg ville ellers så gerne ønske dig og dine en rigtig dejlig jul.

    Og så læser jeg lige her de allersødest ord om Badut. Hvor er du sød. TAK.

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...