Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

onsdag den 25. januar 2012

En lille ekstra frossen artiskok.....





Nu er det snart ved at være tiden hvor artiskokkerne skal såes hvis der er nogen der går med sådanne drømme. Det er nemlig en langsom starter....så frem med såmuld og tålmodighed.

Som I ved så blev mit første kuld artiskokker ikke en succes og meget kan siges om den skuffelse, men de tørre brune artiskokhoveder der står tilbage ude i bedet er meget smukke og da især i disse dage hvor nattefrosten giver dem et fint lag rim.

Én enkelt af artiskokkerne er stadig grøn - og for at det ikke skal være lyv, så står den nu med et lille bitte saftigt artiskokhovede derude i kulden. jeg får helt lyst at sætte tænderne i - jeg håber de klare sig igennem vinteren så jeg måske er lidt heldigere næste efterår :0)



13 kommentarer:

  1. Hej Dorthe
    Jeg har dækket mine artiskokker tæt ind med gran fra juletræet, dette har i flere vintre været nok til at de overlever. Man kunne nok yderligere supplerer med bobleplast uden på grangrenene. Ellers må vi som de skriver til så bakkerne, forresten har jeg gravet 2 op og sat frostfrit i drivhuset.
    Henrik

    SvarSlet
  2. Hej Dorthe
    Nej, hvor er den fin - jeg ville sørme også dække den til.
    Har selv sået for et par dage siden - det er fantastiske planter og jeg kan allerede se dem for mig i en stor klynge i køkkenhaven!!
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Henrik og Helle....tak for jeres kommentarer.....efter jeg tog billerne fik jeg endelig taget mig sammen til at stikke grangrene i jorden så den lille darling er pakket ind....håber bare det var tidsnok ;0)

    Det bliver et skønt syn Helle :0) Jeg har ikke været så forudseende at grave én op.......nu håber jeg bare det går :0)

    SvarSlet
  4. Nydelige bilder:) Artiskokken er en flott plante. Mine ble kun en bladrosett i år... og tror ikke jeg prøver igjen... Jeg må begrense meg så selv om det er hardt må noen velges bort... Kanskje det blir den sin tur til neste år:)

    SvarSlet
  5. Held og lykke med artiskokkerne både de nye og de gamle :o)
    Knus
    Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Dorthe,
    Hvor er det første billede dog smukt. Jeg har lige købt artiskokfrø, og må hellere tage min såmuld ind til optøning. Håber på begynderheld.

    SvarSlet
  7. Helt vidunderlige billeder. Tak for kigget og inspirationen.

    SvarSlet
  8. hmmmm... er jeg virkelig den eneste der spekulerede på HVORFOR du ikke satte tænderne i den lille fyr...??? c",)

    SvarSlet
  9. Det er og bliver en fantastisk plante.
    Både til pryd og til smør ;-)

    Dejlige billeder, allesammen.

    -karina

    SvarSlet
  10. Selvom det er lidt surt med den frost - ja så laver den jo virkelig kunstværker ude i haven lige nu - se bare artiskokken, hold da op.

    SvarSlet
  11. Lækre ser de nu ud!! Jeg er mest til artiskokker som pynt, de er så smukke.

    SvarSlet
  12. Ja frosten gør de visne blomsterstande og græsser til små kunstværker i tiden ;0)

    Jeg kunne simpelthen ikke nænne at bide i det lille pus ;0)

    SvarSlet
  13. Kære Dorthe
    Jeg vil som Henrik opfordre dig til at gå ud og dække dine artiskokker. De frøsåede er ikke vinterhårdføre, men du kan være heldig at de overlever en mild vinter som i år. De mest frostsikre i DK er desværre ikke nemme at få fat i de kommer fra Serridslevgård og man skal have en bid af planterne - altså kende en der kender en der kender en..............
    Jeg har gravet mine op og håber at de overlever i drivhuset, for jeg ønsker mig store kraftige planter.

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...