Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

fredag den 14. december 2012

Den blå time......




Islygter, sne og kulde klæder haven på denne årstid......jeg har virkelig nydt vejret; frosten og den høje blå december himmel. Jeg har elsker min nye udestue hvorfra jeg kan nyde hele den frosne herlighed både morgen og ikke mindst aften når skumringen og den blå time kommer.
 
Der er ikke noget som snebilleder taget i den blå time - det giver billederne et magisk eventyrligt smukt blåt skær. Desværre er det ikke altid let at være på pletten med kameraet lige netop når det er bedst at tage skumringsbilleder..... på denne årstid er man ofte allerede taget afsted  eller i den anden ende ikke kommet hjem fra arbejde når det gælder.
 
Den blå time er den time (eller nærmere ½ time) lige før solopgang om morgenen og timen (eller nærmere ½ time) lige efter solnedgang om aftenen. Har man mulighed for det er det bestemt værd at forsøge sig ud i at tage nogle billeder på netop disse tidspunkter af døgnet........
 
Du kan her læse lidt mere udførligt om den blå time hvis du har lyst. På siden er det også muligt at lave en lokal beregning over hvornår den blå time starter helt præcist og atter slutter der hvor du bor.

På det 4. billede kan du se planeten Jupiter der er ved at stå op over naboens hus. Den blå time er super god at fange månen, stjerner og planeter i - se her et eksempel på et blåtime-billede af min sommerhave og stjernerne.
 
 


 



14 kommentarer:

  1. Elsker både islygter og massive gentagelser, så ret misundelig på dit store lygteantal. Her ødelagde jeg sidste år så mange spande i produktionen, at jeg i år er lidt tilbageholdende....men de er smukke.!!!
    Håber på kamerastativ i julegave så skumringsfotos bliver mulige.

    Mange julehilsner fra
    Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgeligt med de mange spande Katinka........jeg har købt et par forme i hård plast til islygterne for 10 kr stk i Bilka.......de fungerer.

      Et kamerastativ er et fantastsk julegave ønske - fik selv mit i julegave sidste år eller forrig år og det er uundværlligt når der skal tages skumrings billeder som disse ;0)

      Slet
  2. Nu får jeg også lyst til at lave islygter, for det ser da bare hyggeligt ud:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er simpelthen så hyggeligt.....men med det tøvejr de har meldt så forsvinder de vist i ugens løb ;0)

      Slet
  3. Søde Dorthe.
    Tusind tak for dine skønne blå-time billeder, de er så flotte og jeg elsker den stemning. Din nye havestue stråler så smukt i den blå time og det gør haven også godt hjulpet af alle islygterne. Her er et hjem hvor man får lyst til at gå ind og hygge med;))
    Knus og god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Lisbeth.....ja der er noget særligt over den blå time. Du ved jo du er velkommen hvis du kommer forbi ;0)

      Slet
  4. Det ser da så fantastisk vinterhyggeligt ud. Ja man kan ligefrem fornemme at herinde er der varme og hjerterum nok til alle ;)

    smukt med dine skønne lys i haven. Tak for dejlige skønne Blå billeder :)

    Ha' en skøn weekend

    Jule og decemberhilsner
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annette - det er med at nyde sneen så længe den er her.....i dag er der nok forsvundet min. 50 % af herligheden på grund af tø :0(

      Slet
  5. Meget stemningsfuldt indlæg.Hvor er det dog en flot udestue du har.Det ser rigtig hyggeligt ud med sneen og islygterne.Sådanne lygter kunne jeg tænke mig opskriften på.
    M.v.h.
    Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Lise og velkommen til.Udestuen har vi selv tegnet og jeg er virkelig også bare glad for den kan du tro......det er den bedste indvestering jeg længe har gjort - den er med til at forlænge have sæsonen i begge ender.

      Lygterne er lette at lave enten i spande eller i forme som mine....jeg har købt dem i BILKA for 10 kroner....sidst jeg var derude havde de dem endnu :0)

      Du kan trykke på etiketten islygter under indlægget så kommer der flere indlæg frem om mine islygter og om hvordan .....men måske jeg skulle overveje et nyt indlæg næste gang frosten kommer ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...