Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 3. december 2012

Et kig ind i den sneklædte museumshave......

 
I week-enden var ungerne og jeg et smut inde på Viborg museum for at se på deres særudstilling "24 låger" - det er efterhånden en traditon at kigge ind på deres juleudstilling i den første week-end i december, hvor der også afholdes et lille hyggeligt julemarked.
 
Det var utroligt hyggeligt, ungerne dekorerede honninghjerter og åbnede kalenderlåger til den store guldmedalje. I  museumsbutikken kan man købe glanspapir af rigtig god kvalitet.....ikke det tynde papir i  de (syntes jeg) kradse julerøde farver man ellers kan finde rundt omkring, men kraftig glanspapir i den for mig helt rigtige okseblods-/bordeaux julerøde farve.
 
Da vi var færdige med besøget smuttede vi ud i den stille og meget smukke museumshave hvor kristtjørn stod med røde bær og snekåbe.....klik på billederne og nyd stemningen
 



Ungerne var fristet til at kravle ind i stendyssen for at se om Loke skulle sidde lænket derinde ;0)





Et kig ned i museeumshaven gennem vindueren oppe fra museets første sal.


Viborg museum har til huse i  denne smukke og centralt placeret bygning på Hjultorvet - det var også her Viborgs første sygehus blev placeret i i 1826......med hele 12 sengepladser. Der er sørme sket noget siden da inden for sygehusvæsnet.
 

16 kommentarer:

  1. Sikke dejlige, stemningsfulde billeder!

    SvarSlet
  2. Så fine bilder at jeg deler dem videre på min hagefacebookside :)

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig dag i havde der, skønt når der både er noget for børn og voksne. Fine billeder, dem nød jeg virkeligt, næsten som at være der selv :-)
    K.H. Anette fra "Fru Pedersens have"

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en skøn tur....dog havde vi ikke så god tid som vi gerne ville have haft da der ventede en spejder gudstjeneste på os om eftermiddagen ;0)

      Slet
  4. tak for de dejlige snebilleder:o) Det lyder som en hyggelig start på julemåneden med en familietur til en juleudstilling på museet og de snedækkede omgivelser må lige have sat prikken over stemningen.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig hyggelig start kan du tro Lisbeth. Men hyggen fortsatte desværre ikke da jeg nu er hjemme med "racermave" :0(

      Slet
  5. Nøj hvor det lyder hyggeligt. Jeg bliver helt fristet til sådan en udflugt men vores decemberprogram er detsværre ret pakket så det bliver nok ikke i år. Haven ser vel nok fin ud men nu pynter det jo på alt med sne. Og så er der vist noget med kristtjørn i år. Mine er i hvertfald dækket med de skønneste røde bær og det har de slet ikke været på samme måde de andre år. Der er mange kristtjørn i denne have for de er sådan brugt som en del af det grønne som de der plantede haven var særligt dygtige til og flere af dem er kæmpestore så det ser altså dejligt ud med de røde bær og fuglene er også glade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh jeg kunne godt drømme om sådan en kæmpe kristtjørn....de er så smukk emed vintertøj og bær.

      Der er noget med at man vist både skal have en han og en hun hvis man vil sikre sig de røde bær.....og så meget plads har jeg ikke at gøre med mere ;0)

      Slet
    2. Nej de er kæmpestore så der skal plads til. Faktisk er to af dem savet over i 3 meters højde. Den ene for at sikre udsigt og den anden for at passe på et andet fint træ som den store busk ellers ville have kvalt. En af buskene står lige ud for de store stuevinduer og det er simpelthen så fint at man kan kikke ud på det grønne hele vinteren. Nogle af buskene i det stedsegrønne bælte er lidt kedelige om sommeren men buskbomen og kristtjørnen er fine året rundt.

      Slet
  6. Tak for de smukke vinterbilleder.
    Her er alt også dækket af et hvidt lag sne.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt - tak og i lige måde :0)

      Slet
  7. Skønne billeder og det lyder som en stor oplevelse! Dejlig december til dig og dine, klem

    SvarSlet
  8. Det ser vel nok idyllisk ud - lige til en julekalender :-) Jeg tror, vi ofte overset de lokale museer. En skam egentlig.

    Kh. Marlene

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...