Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

tirsdag den 25. december 2012

Pallida - lidt historie.

 
Denne skønne solhat er vild i mere end én forstand. Ecninacea pallida er én af de i alt ni arter af Ecinacea der alle oprindeligt kommer fra den nordamerikanske præire og hører således til de solhatte man kan finde i ude i den vilde og utæmmede natur mellem græsser og bisoner.
 
De 9 arter af Echinacea hedder som følger:
  1. Echinacea purpurea - Purpur solhat
  2. Echinacea pallida - Bleg purpursolhat
  3. Echinacea tennesseensis - Tennessee Solhat
  4. Echinacea angustifolia - Smalbladet Solhat
  5. Echinacea atrorubens -
  6. Echinacea laevigata
  7. Echinacea paradoxa - Gul solhat
  8. Echinacea sanguinea
  9. Echinacea simulata
 
Pallidaen er en forholdsvis høj solhat og den slanger sig lidt med sine lange stilke med smalle blade for neden - og udtrykket bliver dermed lidt vildt og uregerligt.  Jeg syntes den er super smuk med sine sart rosa (der af det danske navn bleg purpursolhat) kronblade der er meget smalle og knap så stive som på den almindelige purpurea. Kronbladene hænger kort efter udspring nedad og flagrer let i vinden. Synet får mig let til at associere til en edderkop eller en brændmand med tentacklerne hængende bagud.
 
E. Pallida er forholdsvis ny i haven og den første flyttede ind i sommeren 2011. Allerede første efterår høstede jeg frø fra denne, det viste sig at frøene var meget spire venlige og jeg fik et pænt antal små palllida planter ud af det. Mange af de nye planter blev plantet ud i haven og voksede hurtigt til og andre blev givet væk til gode blogvenner. Nu glæder jeg mig så til at se om de overlever deres første vinter her i haven for at kvittere med blomsting til sommer.
 
I min have har jeg  de øverste tre arter - markeret med fed.............alle de mange andre solhatte jeg har er altså hybrider og ikke arter men krydsninger mellem især purpurea og pallida. Disse krydsninger findes der efterhånden rigtig mange af og der kommer som bekendt hele tiden nye til.
 
E. pallida bliver flittigt brugt i medicinal industrien lige som E. purpurea og E. angustifola og jeg fandt på nettet denne historie om hvordan indianerene angiveligt opdagede solhattens helbredende virkning:
De amerikanske indianere var de første til at opdage solhats medicinske egenskaber. Det skete ved at observerer adfærden hos klapperslanger, der blev drillet og tirret. Indianerne kunne ind i mellem tirre slangerne så de bed sig selv. Slanger der var så uheldige, søgte straks mod de nærmeste solhatte, hvor den bed i stængelen for at suge saft. Efter en tid ville slangen søge ned i et hul, hvor den blev til den var helt rask igen. Indianerne brugte roden af solhat mod alt fra slangebid, betændelser og rabies til mere milde sygdomme som ondt i halsen eller tandpine.
De knuste desuden planten mellem sten og anvendte plantemassen som forbinding på sår.
For at bedømme om den enkelte solhat var noget værd, tyggede indianerne på roden. Hvis planten havde nogen virkning, ville det begynde at prikke på tungen.
Nybyggerne tog også solhatten til sig.
Det var især de såkaldte eklektiske læger, som var fascinerede af solhat. Disse læger opstod som en modpol til den voksende kemiske lægemiddelindustri i Amerika.
Lægerne brugte solhatten mod livstruende tilstande som meningitis, kolera, dysenteri og koldbrand.
I 1930'erne kom solhatten til europæernes kendskab.
I dag dyrkes solhat i stor stil som lægeplante både i USA og Europa.
 
 

 De to billeder herover - af den smukke Pallida - er taget i dufthaven på Egeskov slot - august 2012.
 
 
****************************************
Dette var tredie del af en lille planlagt kavalkade over mine solhatte - et reklame indslag for mine darlings. Nogle falder som jeg for solhattene ved første blik andre syntes de ligner vilde og uregerlige magueritter og kan slet ikke se charmen ved dem.....og atter andre skal lige vænne sig til dem hvorefter de taber sit hjerte.
Læs også:
  1. indlæg i kavalkaden: "Razzmatazz - lidt historie"
  2. indlæg i kavalkaden: "White swan"

22 kommentarer:

  1. Hej Dorthe
    Det var dog en spændende Echinacea, Dejlig pjusket.
    Den må jeg ha,
    Har da vist iøvrigt set E. paradoxa til salg hos flere. Du skal vel havde dem alle 9?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten - og velkommen i haven min. Pallidaen er super skøn og bestemt et bekendtskab værd. Ja jeg har set Paradoxa´en og skal da formegentlig også have den engang......jeg ved dog ikke lige i hvilken sammenhæng jeg skal plante den da mine staudebede ikke just favner de gule farver ret meget. Her er der ovrvejnde lyserødt og lilla.......så den gule er lidt en udfordring at finde et godt sted til ;0)

      ....om alle 9 kommer til at bo her er svært at sige - men hvis jeg falder over dem er jeg nok for let at friste...så det kan bestemt ikke udelukkes ;0)

      Slet
  2. God fortsättning på julen.
    KRAM från mig till dig rara du!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde sødeste Helena - omend det er lidt i bagjul nu :0)

      Slet
  3. Pallida är en av mina favoriter, meget smuk! Jag hoppas också på många fröplantor, för jag vill ha fler.
    Hoppas du har en bra jul!
    Kram
    Katarina

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak sødeste Katarina.......de er i hvertfald taknemlige at få til at spire de små pallida frø....så jeg er sikker på du snart har en hel børnehave ;0) Tak og i lige måde dejlig "bagjul" til dig og dine ;0)

      Slet
  4. Kære Frøken Pallida...



    Uhm.....guf til øjenene:o) Min absolutte yndlings solhat er Pallidaen. Gid man var en bisonokse på prærien. Mine få eksemplarer af racen klarede desværre ikke sidste vinter. Men der MÅ og SKAL investeres i nogle nye, for den er da komplet uimodståelig. Lyder dejligt, at den er forholdsvis nem at opformere fra frø. DET skal prøves. Pallidaen kan man da kun ha` for få af.

    Ønsker fortsat rigtig glædelig jul og en masse skønne blomsteroplevelser i det nye år.

    De kærligste forspiste julehilsner fra Tante Julevom

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - ja det ville ikke være ringe at trampe rundt blandt græsser og nyde de skønne vilde arter Tante ;0) Ærgeligt at de gik til....her har de klaret vinteren ind til videre....men med solhatte skal man jo aldrig sige aldrig :0)

      De er lette at frøså hvis man har lidt frø.....desværre har jeg kun lidt frø samlet ind i år da de nåede at gå i råd inden frøene var klar til høst så om de vil spire skal jeg være usagt......men send mig en mail så skal du få en lille portion at hygge dig med ;0)

      dorthe.claus@mail.dk

      Slet
  5. Jeg vil bare lige ønske dig og din familie en rigtig god og glædelig jul.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og i lige måde Åse.....selv om hilsenen bliver lidt i bagjul her ;0)

      Slet
  6. Rigtig glædelig jul søde Dorthe. Jeg håber, du har haft nogle dejlige juledage :-)
    Ja, de er er helt uimodståelige de skønne Pallidaer. De frø jeg fik af dig spirede fint, og jeg glæder mig helt vildt til endelig at få de skønne blomster at se i min have til sommer - men jeg bliver da lidt urolig for at høre, at de har det med at gå til om vinteren. Nå jeg må vist bare krydse fingre - skal også nok krydse for dine :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak søde Sigen....uha du kan tro det har været en dejlig jul hvor bloggen har stået på stand by og familien er blevet helliget ;0)

      Jeg er sikker på de nok skal klare det de små....med mindre de da rådner pga. af alt det vand vi får hele tiden.....:0( Jeg krydser bestemt også fingre kan du tro :0)

      Slet
  7. Gillar verkigen pallidan! Den är sirligare än de andra förädlade solhattarna. (Gillar å andra sidan alla solhattar). God fortsättning på julhelgen. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Bettina....ja den er svær ikke at falde for denne skønne Pallida :0) Dejlig "bagjul" til dig og dine ;0)

      Slet
  8. Pallida er bare så skøn! Så fin og elegant!
    Den har været på min ønskeliste i længere tid! Har du tilfældgvis flere frø tilbage?

    Og god jul og godt nytår til dig Dorthe.. :)
    Vh

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er super skøn......jeg har desværre ikke ret mange da efteråret var fugtigt og det medførte råd i frøstandene - så om de er spiredygtige skal jeg lade være usagt - hvis du sender mig en mail så skal vil jeg dele ;0)

      dorthe.claus@mail.dk

      Slet
  9. Den er nydelig og den vil jeg så. Har en del solhatt fra før, så den vil passe godt i hagen. Ha det godt! Hilsen Anne

    SvarSlet
  10. Kære Dorthe.
    Ja som du ved er jeg ikke helt på det der solhatteræs, men jeg nyder nu stadig at kigge med på din blog og vil ønske dig og din familie et godt og lykkebringende nytår.
    Spændende hvad det nye år bringer .... måske ses vi igen :-)
    Knus Lone

    SvarSlet
  11. regardez ici maintenant Dolabuy Louis Vuitton vous pouvez essayer ici Gucci Dolabuy voir ici maintenant jetez un œil ici

    SvarSlet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...