Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

mandag den 27. maj 2013

Kørvel.....grøftekantens brudeslør.......









......bliver frodigere og smukkere for hver dag der går i tiden. Vild kørvel/Anthriscus sylvestris  er den mest almindelige skærmplante i den danske natur og efter min mening grøftekantens ukronede dronning. Lige nu er der højsæson for de smukke hvide blondekanter langs de danske landeveje og hvorend du vender og drejer dig når du kommer uden for byskiltet mødes du lige nu - og den kommende måned af årets skønneste grøftekantssyn.
 
Sidste år købte jeg den mørke variant af  Vild kørvel/Anthricus sylvestris "Ravenswing", da jeg første gang stiftede bekendtskab med Anne Svanes planteskole Staudestedet på Djursland. Lige som grøftekantens vilde kørvel så er  "Ravenswing" lige nu begyndt at blomstre og den tilfører bedet noget på en gang vildt,  naturligt og  romantiskt med de skønne hvide blonder der er en smuk kontrast til den mærke stilk og løv på denne variant.
 
Jeg kan mærke at jeg som mange andre har en svaghed for de skønne skærmblomster og senere på sæsonen blomstre walisisk Seline og som noget nyt har jeg i år for første gang sået sommerblomsten Kongekommen/Ammi majus som jeg så for første gang for to år siden i denne helt fantastisk og vildt smukke blomstereng i København. Jeg har plantet de første ud i bedene og glæder mig nu bare til de vokser til hen over sommeren.
 



 Beklager de sidste billeders lidt slørede kvalitet men vinden ville drille mig da jeg tog billederne :0)
 
 
 

20 kommentarer:

  1. Ja de er så skønne. Bestemte i eftermiddags at jeg i morgen ville plukke en stor buket til den blå emalje kedel på havebordet ved legehuset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja en kæmpe buket i den ville bestetm gøre sig godt Anette......jeg er så heldig at få foræret buketter dagligt af ungerne i børnehaven....de kan slet ikke lade være med at plukke ;0)

      Slet
  2. Hej Dorthe.
    Kongekommen havde jeg sidste år, dem bliver du glad for.
    Kh. Margrethe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt - de første knopper er ved at danne sig. Så en blomsterkørvel for nyeligt i gerdenes world den var da helt fantastisk....den er på ønskesedlen til næste år :0)

      Slet
  3. Jeg er helt vild med især den mørkløvede skønhed :) Og pyt med, at billederne er slørede - det er tydeligvis smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - ja blæsten er ikke sådan at hamle opmed for en havefotograf ;0)

      Slet
  4. Kære Dorthe

    Kørvel er som vandrette blonder. Smuk smuk smuk. Min havenabo har indført Ravenswing, så jeg gad vidst, om også jeg har den i bedet næste år? Den må godt crashe min have, men der er så meget andet, som godt må blive på den anden side af hegnet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de er så søde og ramantiske der i grøftekanten :0) Vi må se hvor så villig den er....der må jeg nemlig være dig svar skyldig....men vi krydser fingre for at jumper over hegnet ;0)

      Slet
  5. Åhh... jeg elsker simpelthen vild kørvel langs vejene, og har plukket utallige dryssende buketter, men hver år er jeg lige betaget af denne skønhed. Her blomstrer den dog slet ikke endnu!
    Tak for oplysningen om den fine mørke variant, for den har da lige en ekstra charme! :-)
    Kh Alice

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt - Ja de er skønne....og fristende - de gør det godt som suplement i vaserne ;0)

      Slet
  6. Hej Anemone

    Tak for dit indlæg. Jeg har altid troet, at den jeg havde i haven var vild gulerod, men det er jo
    vild kørvel. Jeg har tusindvis i min have.( Kan ses på min blog under fanen "Have") Efter dit indlæg vil jeg anskaffe den mørke. Tusind tak.

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER' og tak Jette ;0)

      Vild gulerod blomstre så vidt jeg ved først senere på sommeren - vild kørvel er den tidlige i grøftekanten :0)

      Slet
  7. Kære Dorthe,
    Jeg er også helt vild med kørvel og har den faktisk flere steder i mine bede, hvilket mine bofæller synes er noget sært - så der bliver truet med round-up! Det må ikke ske, for hvad ville en have være uden de frodige skærmblomster? Noget flad ihvertfald. Jeg har også selv sået kongekommen i år, den er så køn. Tak for smukke fotos som altid,
    Kh Mathias

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var så lidt Mathias Emil ......kørvel er skøn så hold dem fra giften ;0) Jeg glæder mig til mine kongekommen springer ud - de første er ved at danne knopper nu....så lige om lidt :0)

      Slet
  8. Ravenswing har også den dyd, at den kommer tidligt om foråret, og hvis man skærer den tilbage efter blomstringen, skyder den med friskt, mørkt løv igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. .....ja og det er bestemt en dejlig dyd - det kan godt betale sig at beskære en del af stauderne i juli - det giver lige en ekstra bonus i sensommeren ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...