Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

søndag den 13. april 2014

Tulipan-tid



Nu kommer de også her i haven alle de lækre sprøde tulipaner......and I love it. 

Det er lige før hele farvepaletten af skønne farver springer ud og det første syn jeg nu kan nyde et af de underskønne og trofaste  "Spring Green" der står henne under min opstammede duftsnebolle - det varer i øvrigt heller ikke længe inden den springer ud med sine mange lækre duftende blomster klaser.

Andre tulipaner står på spring og farverne udvikles dag for dag.



28 kommentarer:

  1. Hej Dorthe

    Jamen det ser da bare super godt ud!
    Er din "Spring Green" med nysatte løg?

    Det vil forklare forskellen til de "Spring Green" Frk Anemone viser idag:)

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et smukt syn nu tulipantiden er over os :0)

      ....nope - det er det ikke nye løg Karsten. Løgene har stået der et par år nu....så lige hvorfor der er forskel - det skal jeg ikke kunne sige du kan se de samme her fra:

      2013: http://froekensolhat.blogspot.dk/2013/05/det-magiske-skete.html
      og
      2012 http://froekensolhat.blogspot.dk/2012/04/der-har-vret-lidt-stille.html


      En meget trofast og super lækker tulipan ;0)

      Slet
    2. Hej Dorthe

      Ja, har du da ret i - lige det omvendte af hvad jeg troede:)
      Og din er jo den oprindelige type.

      Det er sjovt med disse mysterier!

      Slet
    3. Hej Karsten, din kommentar her hos Frøken Solhat fik mig virkelig til at se efter i arkiver og notater.... Det viser sig at der er en logisk forklaring på forskellen.... Mine er simpelthen ikke Spring Green alligevel, men derimod Purissima.

      Se evt. UPDATEN på min blog.

      Ja... vi er der jo for hinanden, ikke ?

      Slet
    4. *SMILER* - Karsten og Ulla - ja mysterier er til for at blive løst........uanset navn er det to skønne tulipaner vi her har haft under luppen - og jeg stor nyder dem begge i disse dage - dog vil jeg sige at det ser ud til at Purrissima er lidt mere følsom overfor vinden end Spring Green ;0)

      På billederne i indlægget er det Purissima der står på det 5. billede foran brændevæggen :0)

      Slet
  2. Härliga tulpaner! Alltid fint med de första som kommer. Idag är det riktigt fint väder här i Wales och snart dags att gå ut i trädgården!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er altid lidt magisk når de første springer ud Lena.......det er så livsbekræftende. Vejret her er lidt blandet i dag......overvejende skyet og med en lidt strid dansk vind....håber vi får solen at se lidt mere i løbet af dagen ;0)

      Slet
  3. TULIPANER ! Jeg elsker dem ! Har næsten ingen i min have her, da der er mange vilde dyr , der elsker tulipaner :) Men vil dog forsøge sætte nogle flere til efteråret, bare for at se om det går ..Savner jo tulipaner i min have :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg kan levende forestille mig hvordan de komme til at indgå som en lille lækker ret i naturens buffet hos dig Miri.........du må evt. prøve med et sødt lille hegn ;0)

      Slet
  4. De er både yndige og lækre og det er til at boble over at det ENDELIG er tulipantid. Gad vide hvorfor mine Spring Green ser anderledes ud end dine.... (gad vide om mine i virkeligheden er en anden slags... Men det ville blomstringstidspunktet ikke tilskrive...). Nå, men smukt ser det ud hos dig og jeg aner også pæonernes frembrusen i baggrunden - så skønt.

    God søndag til dig, søde Dorthe :)

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - ser der er fundet en forklaring - og uanset hvad så er de som jeg skrev super skønne begge to :0) Ja pæonerne er godt på vej og begynder at klæde bedene med deres smukke røde stilke. Jeg har som lovet en lille "gave" til dig i drivhuset - den kan ses i mit indlæg fra i dag ;0)

      Slet
  5. Det ser rigtigt godt du Dorthe! Jeg lagde Spring Green forrige år første gang, og blev så begejstret for dem, at jeg lagde flere i efteråret. De står stadigt knop, hvilket godt kan undre mig lidt, for de står i knaldende sol omkring mit havehul. Der er stor forskel på tidspunkt for udspring af samme sort.

    Har tænkt en del på dig de sidste dage, for jeg har 3 solhatte i krukker, som jeg gerne vil have ud i bedene, men det er svært at finde det rigtige tidspunkt, så jeg kan grave og gøre plads uden at ødelægge alt det dejlige - som f.eks. tulipaner. Solhattene titter alle frem i krukkerne med små spidser. De har stået der i 2 år og mon ikke det er tid til at slippe dem fri.

    SvarSlet
    Svar
    1. Spring green bliver du super glad for Nette.....og også dine solhatte - de vil elske at komme ud i haven....men jeg tror ikke der sker noget ved at vente til jorden er lidt varmere og tulipanerne er afblomstret - purpur solhattene elsker når jorden er lun ;0)

      Slet
  6. Hej Dorthe. Det ser bare supergodt ud. Spring Green er så flot - dem har jeg også. Det varer nok kun et par dage, før de springer helt ud, det bliver utroligt flot med så mange du har. Jeg går og kigger til mine hver dag, jeg kan slet ikke lade være!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Birgitte....ja det ser skønt ud i haverne nu når tulipanerne beriger os med både farver og super lækre grønne blade. Kan godt forstå du ikke kan få øjnene væk fra skønhederne ;0)

      Slet
  7. Hej Dorthe.ÅH nogle smukke billeder af all de sprøde tulipaner der springer ud i disse dage.
    Mine spring green er jeg også rigtig glad for........og de er lige på spring.
    Jeg viser mine purissima i dag...........og undre mig over at de kommer først.
    Rigtig god søndag knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jette.......mine Purissima var nu også først fremme med farverne....og det mener jeg måske også nok de plejer at være.....men det er nok også afhængig af voksested - læ og sol m.m. :0)

      Slet
  8. Jeg nyder dine tulipaner ekstra meget, fordi de ikke trives ret godt i vores tunge lerjord.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du er så hjertelig velkommen til at nyde løs Marie - så nyder jeg løs af alle dine andre skønne planter som jeg ikke er så heldig at have - for ih hvor har du mange ;0)

      Slet
  9. Hej Dorthe
    Det ser himmelsk ud med Spring Green i solen. Hvor er det fine billeder. Man kan næsten se, at tulipanerne får farve, i mens man kigger på dem. Det bliver den rene farvefest.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
  10. Sukker af velbehag når jeg ser din gode billeder af de sprøde tulipaner. Det er en dejlig tid vi går i møde.
    Mine er ikke så vidt som dine, så jeg har det tilgode, men det varer nok ikke så længe.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lige pludselig Tina......med de lune vinde der venter os i påsken - ja så er de der og spreder glæde også hos dig ;0)

      Slet
  11. Smukke, syrlige sprødheder:0) Denne tid er SÅ vidunderlig og fyldt med forventning om alt det andet skønne som venter lige om hjørnet. Så snart jeg er færdig med min "pariser-runde" vil jeg også fluks kaste mig over tulipan-fotos, for de er lige til at blive forårslykkelige af:0)

    Knus og dejlig påske fra Katinka

    SvarSlet
    Svar
    1. Forårs lykke - det er da lige det det er Katinka :0) En pariser-runde med at det grønne der er der er sørme heller ikke at kimse ad ;0)

      Slet
  12. Åhh så vackert Spring Green blommar - ser fram mot när mina kommer igång !
    Tack för läckra tulpanbilder !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak og det var da bare så lidt Isa.....ja de er super skønne og det er lige nu tulipanparaden tager fart.....en skøn skøn tid ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...