Min lille have er mit fitnesscenter - der er åbent 24-7 årets 365 dage. Altid med en mulighed for at få rørt havemusklerne . Velkommen til - jeg sætter stor pris på dit besøg og håber du føler dig hjemme her blandt havetrivialiteter og årstidsnormaler..... måske du endda får lyst til at plante en staude hos dig selv eller lægge en kommentar hos mig, det ville glæde mig meget - så: Carpe Rutila

GRIB SPADEN - Venlige have hilsener Dorthe alias: Frøken Solhat / IG: glimpses_and_moonlight

lørdag den 26. juli 2014

En trappe fuld.......


23 kommentarer:

  1. De ser flotte ud, så du bliver vist nødt til at prioritere tiden med vandkanden. Det vil være synd, at de er kommet så langt for så at gå til i sommerheden.
    Det er også en smart trappestige med hylder - eget design?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja Nina den må vist med på daglige vandringer i tropevarmen den gode gamle vandkande når de små slippes fri :0) Stigen er min svigerfars.....det vil sige nu er den og en lidt større min.

      *SMILER* Designet om du vil er vist lidt tilfældigt.

      - Zinkbakkerner (de to nederste) er fra www.zinkbakken - dem har jeg haft et par år nu til undervanding af mine frøbakker og potter....i drivhuset - de er geniale og du kan få dem lavet i lige de mål du ønsker.....disse to passede lige tilfældigt ind - da jeg søgte en måde at få planterne godt hævet over jorden i næsten sikker afstand for dræbersneglene :0)

      Slet
  2. God dekorativ idé med trappen! Måske du skulle vente lidt med at plante dem ud - tørken kan da ikke blive ved!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne......trappen hjælper planterne på afstand af dræbersneglene - og det er en kæmpe hjælp for de små echinecea blade er guf for de grådige bæster ;0)

      Ja men på den anden side så er det nu jeg har tid til at nurse om dem og jorden er dejlig varm - lige noget for de små planter så de kan udvikle et godt rodnet inden sibirien afløser troperne ;0)

      Slet
  3. Skøn idé med trappen :-) Ja, vi må være flittige med vandkanden, når nu tropeheden er over os :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja tropedagene giver god motion til armmusklerne Madame ;0) Trappen var super løsning på det der nærmede sig en katastrofe og en nødvendighed hvis de små planter ikke skulle ende som gourmet mad for de slimede bæster ;0) At zinkbakker og stige så passede som fod i hose - det var jo bare perfekt :0)

      Slet
  4. Det ser herligt ud med sådan en flok nye solhatte. Sommetider bruger jeg flamingokasser som mellemstation, hvis det ikke kan lade sig gøre at plante småplanterne ud. Det gør vandingen lidt lettere, og jeg synes også, at roddannelsen bliver bedre, end hvis de bliver ståendei potterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder også som en god ide med sådan en mellemstation Marie.....og ja det giver helt sikkert lidt mere plads til roddannelse og lidt mindre risiko for udtørring end i potter :0)

      Slet
  5. Vilken fin trappa!

    /Jenny

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Jenny......og ikke mindst praktisk ;0)

      Slet
  6. Hej Dorthe. Ja, jeg er også helt vild med trappen, men er imponeret over hvor god du er til det med solhatte. Du har stor succes med dine såninger og din have er bare så flot med alle de flotte solhatte - godt gået. Jeg kan faktisk godt forstå din "letsindighed" for når det er så varmt, tænker man ikke klart og glemmer ting! Håber dog ikke, du mister flere planter!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tilliden Birgitte....men som du kan læse så går det også galt for mig - det er ikke altid tiden er helt på min og planternes side....men så må man op å hesten igen og så en ny omgang næste vinter ;0)

      Ja heden kan godt gå en lidt til hovedet.....det er dog helt utroligt det kan blive ved.......i dag har vi dog fået hele 2 millimeter vand her og lidt har vel også ret ;0)

      Slet
  7. Hej Dorthe.Smart at bruge stigen til dine frøbakker.Og så må vi håbe at du husker at vande de små planter.
    Her bliver også vandet til den store guldmedalje.
    Alle mine storkenæb er blevet klippet ned..............de var bare SÅ tørre.
    Rigtig god weekend til dig knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vandkanden kan snilt supleres med en tur med saksen Jette......mine storkenæb er også studset og i morgen må mine Monarda finde sig i en nedklipning og måske også allerede mine ærenpris - for ih hvor de hænger med næbet :0(

      Tak og i lige måde du :0)

      Slet
  8. Sikke en dejlig skal at have stående, fuld af drømme om bugnende bede. Det skal jo nok blive vejr engang til at få dem plantet ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Annette - og drømmene er gode at have....ja de 2 millimeter vand her hos os er ikke lige frem lovende for at de kan klare sig uden vandkanden endnu :0)

      Slet
  9. Hej Dorthe
    Jeg kan se på dit forrige indlæg med alle de dejlige billeder at det går fint med solhattene hos dig - hos mig er det krise da eneste overlevende i år er de store pink jeg fik af dig som Magnus-frøplanter - og så en en lille egen frøplante af Alba med 1 blomst. Jeg kan dog se nogen minifrøplanter i bunden af bedene, så der er håb for de følgende år. Allermest ked af det var jeg over at miste mine to Green Jewel som jeg ellers har haft siden 2011.
    Jeg må nyde alle dine billeder af solhattene og måske lige runde planteskolen og få suppleret lidt op.
    Hilsner fra Berit

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - ja de du ser har det glimrende Berit.......men desværre ser det ikke sådan ud hele vejen rundt.

      De har også haft det hårdt her og mine elskede Sunrise er bare slet ikke kommet frem i år og et par stykker andre er nogle være pistlinge med små hoveder som jeg ikke tror springer ud i noget festfyrværkeri. Dog ser mine Fatal attraktion ud til at komme nu....jeg havde ellers længe mine tvivl........det hører til havelivets glæder men ærgrelserne kommer vi ikke uden om :0)

      Slet
  10. Hvor store skal de egentlig være for at blive plantet ud? Jeg har også forsøgt mig med såning, og mine de største er bare 5 cm høje...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg plejer at plante nogle ud når de har flere end et blad par og dermed ligner en lille plante - de skal gerne i jorden mens jorden er varm så de kan nå at udvikle et godt rodnet inden vinteren. Alternativt har jeg nogle til at overvintre i drivhuset - de bliver så plantet ud til foråret når de begynder at skyde i potterne. Held og lykke med dem.

      Slet
    2. Tak for det. Så må jeg hellere begynde at klargøre en plet jord til dem, gro, gro gro!

      Slet
  11. Ja.... nu må du sørme til at passe på dine små darlings... :) (he-he).
    Godt at have dig tilbage :)

    SvarSlet
    Svar
    1. *SMILER* - tak Ulla.....good to be back ;0)

      Slet

Hjertlig velkommen i min have. Jeg er utrolig glad for og taknemmelig over at du har lyst til at være med. Din kommentar kort som lang er meget velkommen ;0)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...